måndag 17 september 2018

Lite fundering om fluglinor

Nästan samma vikt men olika längd



Sitter framför datorn, inget läge för flugkastning. Kollar lite olika forum å blir frapperad när alla frågar om linvikter. Folk talar om klassning på spön och då måste jag citera Staffan Dahlbom certifierad kastinstruktör som säger att man inte kan klassa spön. Skall bara ge ett ex mitt CTS Affinity DQ 13´7/8 har enligt tillverkaren ett sk viktfönster på 32,4-48,6g.
Enligt AFTM som är klassning för överhandakast är en 7a 11,9g och # 8 13,6. Så min fundering blir vad kommer siffran 7/8 som tillverkaren skriver på spöt. kan det vara AFFTA = American Fly Fishing Trade Association systemet dom åberopar.
Även detta stämmer dåligt med med linvikterna enligt AFFTA är en # 10/ 33 g och högsta på deras tabell #12 = 45g. men dom tar iallafall hänsyn till linans längd.

Jag hävdar bestämt. att det finns nog inge som läser detta som kan tala om för mig vilken lina av samma längd som väger 1-2 g upp eller ned. Däremot två linor med samma vikt fast stor skillnad i längd så upplevs den långa linan tyngre.

Kolla dom två linorna på bilden ovan, Nästan samma vikt men den korta linan är betydligt lättare att kasta  med. Så mitt råd är som Staffan också säger har ni möjlighet så prova vad som passar dig själv bäst.
Den siffran som står på spöt är ju en fingervisning av tillverkaren vad han anser vara bra. Men det kanske inte passar dig som håller i spöt. Så innan du kapar din lina så prova ordentligt först. 
Prova att vada grunt/djupt det har en avgörande betydelse hur lång linan bör vara. Som alltid blir det en kompromiss för man kan inte ha olika linlängder för varje fisktillfälle.


 
 





1 kommentar:

  1. Affta för speylinor säger: #7 shooting head 19,5 g, till #8 longbelly 46,1 g.

    SvaraRadera