tisdag 18 september 2018

Underbar morgon å lite film



En fin morgon vid sjön fick jag. Berth-Arne kom förbi en liten stund. I dag jämförde jag mina två CTS 10,6 och 12 #5-6´med samma Rio Scandi Short # 7. med en 12 fots spets = 10,65 m.
Denna linan på 10,6an kändes lite jobbig att kasta med mest för att jag kör med ca 50 -60 cm överhäng. Vilket innebär att det blir över 11 m utanför spötoppen,
Betydligt trevligare blev samma lina på 12 fotarn helt klockrent.

Återigen är det så att längden på linan snarare än vikten skall anpassats till spöt.
Här fick jag en fin indikation på vad som är viktigt för att få fin harmoni i kastningen  
Sedan blev det Daiwan Signatur 12´# 8  inte som jag säger på filmen Kaitum. Laddat med Rio Scandi Short 7/8 och en 12 ´Hardy spets så undrar jag om jag någonsin hittar ett spö som ger mig en sådan känsla.
CTS spöna är  underbara att kasta med men förmedlar inte fullt ut denna känslan som Daiwa spöt gör .

Avslutade dagens övningar med CTS 13´# 7/8 och mina två långa Body. SalarFinder40 och Rio scandi Body Long #8






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar