tisdag 3 mars 2020

Jämföra linor.


Åter en fin förmiddag vid Stensjön. Bettan å Janne L och Conny L var redan där när jag kom. Janne testade som sig bör spön i mellan längd 12-13 fot och en lite pärla i det segmentet har han.


Ett underbart spö för oss som gillar djupare aktion, laddad med en Rio Scandi Body # 9 med en 12 fots Hardy spets. För oss som provade kan det knappast  bli så mycket skönare.
Själv ville jag jämföra två likartade Skagit linor, först Rio Skagit Fligth 475gr=30,8g/7,10m att matchas mot OPST 450gr=29,2g/ 5,5m både med 12 fots intermediate spets. Spöt var Graham Grilse 11,3`# 8-9. OPST linan var det som jag tycker passade bäst för mig.

Lina nr2 Skagit Flight 400gr=25,9/ 6,8m mot OPST 400gr/5,5m på Sameos OPAL Switch 11`#7 även här med 12 fots spets. Återigen är det OPST linan som jag tycker passar bäst för mig.

Bettan provade ett Sameos Classic 9,3´# 8 med några olika linor. Dom linorna var helt klart gjorda för överhandskastning alltså inte särskilt trevliga att Speykasta med.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar