söndag 1 mars 2020

Rädd för Skagit



Sitter inne i värmen, regnet piskar mot rutan och vinden ligger stabil mellan 17-21 m /sek. Får lite tankar om detta med Skagitlinor och hur lite många jag talar med vet så lite om.
Det jag själv gillar är att klumparna är relativt korta och bär spetsar i nästan vila sjunkgrader som helst.
Nu använder inte många här i Skandinavien Skagit så som i BC alltså kasta stora flugor med tunga spetsar för  att komma ner till fisken.

Själv fiskar och kastar jag mina Skagit linor med traditionellt Speykast ganska ofta med SnapT kast. Ytterst sällan har jag spetsar i  sjunkgrad 3 eller mer. Nej  mina Skagitklumpar är allt som oftast laddade  med flytspets eller intermediate spets, samt traditionella flugor vi normal använder oss av.
Varför är jag då så förtjust i dessa Skagit klumpar. Jo när man hittar en som passar till sitt spö är det så otroligt lättkastat. Man kan jämföra att kasta en 18 m Speylina ellert en  8-9m Skagit lina.
Numera finns det ju sk hybrid linor ex Rio Skandi Versi T som är fantastiska att kasta å fiska med. Lite längre än sk Skagit linor.

En fråga jag ofta får är att det plaskar när man skall presentera flugan. Nonsens säger jag det handlar bara om kasteknik. Själv använder jag nästa bara Skagit lina till mitt fiske efter ex Regnbåge. Många gånger sitter det en torrfluga på tafsen. Eftersom klumpen är så kort är det lång skjutlina ute som ger mig längre väg att fiska in flugan innan nästa kast.

För min egen del så har Skagitlinan tillfört ytterligare en dimension i fisket. 







 





2 kommentarer:

  1. Bra du trycker på detta med kastteknik kontra val av lina.Har träffat flera som varit hos dig och verkligen uppskattat testa olika linor innan köp.Lätt gå vilse i lindjungel.

    SvaraRadera
  2. Ingen falsk blygsamhet, glöm Unknown

    SvaraRadera