onsdag 13 maj 2020

Vad är tungt eller lätt?


På dagen kastträning ville jag åter prova detta med vikt/kontra längd på fluglinan. Som jag varit inne på tidigare är det längden på linan som är avgörande om den känns tung att kasta med.
Min lilla test gav ett klart besked vad som jag upplevde som tyngst. Började med en Rio Skagit Flight 400gr=25,9g/6,85m + 12 fots intermediate spets. Spöt ett Sameos opal switch 11´# 7.  Jodå spöt kastade linan fint men kändes i tyngsta laget.
Betydligt lättare men med samma vikt 400gr/5,5m och med samma 12 fots spets var OPST Commando Head.
Test nr:2 Daiwa Signatur12´# 8 med Rio Skagit Flight 450gr=29,2g 7,10m även den med en 12 fots spets. Funkade jättefint men återigen upplevde jag den som ganska tung. Linbyte nu till 450 gr/5,5m OPST med samma spets.
Oj så lekande lätt det blev att kasta.
Kontentan av detta är att längden på linan har större betydelse än några gram upp/ ner på linan. Som jämförelse för den som vill, kan prova en lagom Speylina runt 17-18 m med en given vikt. Ladda sen en Skagitlina  runt 6-7m + 10-12 fots  spets med samma vikt så får ni uppleva vad som känns tyngst att kasat med.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar