onsdag 20 maj 2020

Varför göra det svårt?

Sameos Opal Switch 11 #6 #7 med Skagitlinor


På dagens kast träning upplevde jag verkligen skillnad på vad som är riktigt lätt och vad som känns lite jobbigare att kasta med. Mina handleder och axlar var inte på sitt bästa humör i dag.
Då gäller det att finna vad som belastar minst. Jo på båda Opalspöna som syns på bilden ovan är det helt klart Skagitlinorna som gör kastningen så lekande lätt.
På Sameos Opal Switch 11 #7 kör jag OPST 400gr=25,9g/ 5m+3m spets 4,5g= 30,4g. Den jämförde jag med Rio Scandi Short Versi T# 7 350gr= 22,7g/7m+3m spets 4,5g totalt 27,2 g.
Återigen är det den korta men tyngsta lina som är så fantastiskt lätt att kasta med.
På Opal #6 jämförde jag en 300gr/20fot =6,10m Skagitlina från Kina +3m 4,5g spets=23,9g med Rio Scandi Short VersiT #6=7m body19,8g+ 3 m 4,5g spets=24,3g.
Oj så mycket lättare skagitlinan kastar jämfört med Rio Scandi Short linan. OBS jag kastar mina Skagitlinor precis som vid vanliga speykast. Använder snap T väldigt mycket då det laddar spöt fantastiskt fint. Skagit på dom lättare spöna använder jag till allt från torrflugor till sjunkande Booby flugor.

En fundering jag fick under dagens kastning behöver man överhuvudtaget andra linor än dessa Skagit linor. Så oerhört lättkastade och kan användas till allt mitt flugfiske. Funkar kanonfint till både Spey/ överhandskast men man måste anpassa kastningen lite efter dom förhållandevis korta linorna.

För att minska belastningen på axlar och handleder håller jag numera spöt väldigt nära kroppen lite som Henrik Mortensen använder. detta funkar alldeles utmärkt för mig. Det gäller att hitta det som passar en själv bäst och som ger minsta belastning. 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar