söndag 13 december 2020

Ingen Lucia men väl en stjärngosse ha ha


 Lucia förmiddagen bjöd på spegelblankt vatten och hyffsat gråväder. Vattentempen är nu + 5 så ett tag går det att stå i vattnet innan kylan känns i fötterna. I dag kom Jens L med sin LOOP S1 12`# 7 och Rio Scandi Short #7.
Han kände sig lite ringrostig. Det var ett tag sedan tvåhandsfisket var avslutat. Men efter flera års fiske/kastning så sitter det i ryggmärgen.
S1 är ett trevligt spö för flytlinor tycker jag. Sålde mitt för jag saknar lyftkraft i spöt. Vi provade med en Hardy Rocket # 7-8/10,7m kändes fin på spöt. Kastade mer harmoniskt än Versi T inte så mycket på grund av den lilla viktskillnaden, utan mer på längdskillnaden. Rio 27,6g/10,1m, HardyRocket 31g/10,7m.
Själv körde jag med min trotjänare CTS Affinitty DQ 13`#7-8 och en Rio Body Long #8/ 8m +4 meter spets. Kastar otroligt fint, passar mig som hand i handske.

Några 11 fots Switch spön blev det också kastat med. Det som framförallt slår mig är hur mjuk och fin Berkley skjutlinan är i det förhållande kalla vattnet. Men den vill ha lite omvårdnad. Mina linor hinner inte torka mellan passen och gör dom det så blötlägger jag dom någon timma dagen innan. Är det något jag hatar inom fiske/kastning så är det skjutlinor som liknar gamla telefonsladdar. 



Några försök blev det att få till Bonkerspey kastet, och skam den som ger sig. Nu har jag hitta ett sätt som passar mig bra. Så det är bara att nöta på. Kastet kanske inte är så användbart men det mesta handlar om att lära sig linkontroll.



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar