onsdag 2 december 2020

Om linor. Hur blåst man kan bli


Just hemkommen från dagens kyliga tränings pass. Undrar varför det skall ta över 20 års flitigt fiskande/kastande för att upptäcka hur blåst man har blivit med alla dessa linor. Dom linor som syns på bilden är alla gjorda för sk vattenankrade kast typ Spey/ Skagit  och andra varianter av kast.

När man sedan upptäcker att det skiljer 1,6 gram i vikt något som ingen kan upptäcka. Ta Scandi Body ex # 6= 19,8 g # 6/7 = 21,1g skillnad 1,3g och märk väl all dessa Body upp till #10 skall hålla samma längd, 7,0 m vilket inte alltid stämmer. # 6/7= 21,1g # 7 = 22,7 skillnad 1,6g. # 7/8 =24,4g # 7= 22,7g= 1,7g skillnad. Slutligen  # 8 Body =26,0g # 7/8= 24,4g = 1,6 g i skillnad.

Jag är fullkomligt övertygad om att ingen kan känna skillnad på dessa Body inom viktspannet. Men ett fantastiskt sätt att få oss konsumenter att handla mer. Men nu blåser ingen tillverkare mig längre. Men att det skulle ta så lång tid för mig att komma på denna bluffen med några gram hit å dit.

Som jag hävdat tidigare har linans längd större betydelse än dess vikt. Märk väl jag talar bara om vattenankrade kast. Provade just i dag två linor på 400gr= 25,9g+6 g spets. Rio Skagit Flight 400/6,85m. OPST400/5,0m samma vikt men OPST linan är betydligt lättare att kasta, bara på grund av att den är kortare.

Det är därför tillverkarna rekommenderar att man kan ha högre vikt på sk Skagitlinor då dom är betydligt kortare. 




4 kommentarer:

  1. HEéj Har intressant diskussion med två OPST anhängare som tvärtemot tillverkare hävdar att tunna ände på klump ska monteras ihop med tip. Fick backläxa speciellt av den ene som mycket bestämt hävda att jag monterat klump fel trots följt råd tillverkare. Din åsikt?

    SvaraRadera
  2. Hej jag har en OPST 275g som är felmärkt. på den asken finns en varningstext att linan är felmärkt. Där står klart och tydligt att den tunna delen skall kopplas till skjutlinan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snabbt och klargörande svar.Ska imorgon testa med stor gäddfluga och tip på 7,5 fot.

      Radera
  3. Tänk på när du kör med olika tippar. Många använder sig av 1/3 dels regeln när det gäller tippar. Alltså bör inte spetsen väga mer än en 1/3 av bodyns vikt, Ex en Body på 300gr=19,4g så bör inte spetsen vikt överstiga 100gr= 6,5g. denna regel funkar kanonfint på alla Skagitlinor jag har provat

    SvaraRadera