onsdag 21 juli 2021

Ett spö och 7 linor


 Lika skönt i dag att bada och kasta med flugspöna. Hur stor betydelse har linvikten/längden på linorna Själv hävdar jag att längden har mycket större betydelse än vikten. Vilket jag fick tydligt bevis för i dag.

Ett av spöna jag testade i dag var ett 11,3`# 5-6-7-8 Daiwa Amorphus Whisker.



Spöt provades med 7 olika linor mellan 250-305gr=16,2-19,8 på klumpen sedan kommer naturligtvis spetsen till. Började med OPST 300gr/4,6m den relativt korta klumpen matchade jag med en Hardy spets på 3,7m totalt= 8,3m. Passar denna 11 fotare kanonfint.

En Skagitlina från Kina på 300gr/5,2m matchades med en 3m versi T spets= 8,2m total. Kastar även den underbart fint.

OPST 250gr/4,1m +3m spets =7,1m var i lättaste laget, men fullt kast/fiskbar. Betydlig bättre var då OPST Groove även den på 250gr=16,2g men med en 3,7m spets. Den satt som en smäck.

Den linan som jag tyckte var annorlunda var hör å häpna Rio Scandi Short Versi T # 6 24g/10m. Problemet var inte vikten, utan längden på 11 fotarn, när jag står utvadad till lårdjupt vatten. På grundare vatten kastar även den fint  med lite mer ansträngning.

Kontentan av dagens lilla test är att mina 11 fotare kastar kanonfint. Men linorna   skall ligga mellan 8-9m för att passa mig bra.

                                       


          Testade även detta spöt med dessa linor och fick samma resultat angående vikt/längd. Tänk på detta när ni skall köpa linor till era spön. Och som vanligt snackar jag bara om vattenankrade kast. Typ Spey/Skagit. Som lite kuriosa kan jag nämna att jag är nästan mer förtjust i Skagit linorna från Maxcatch än OPST. Kanske för att Maxcatch linorna är lite längre än OPST, vilket passar mig som själv är 192cm över vattnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar