lördag 24 juli 2021

prova nytt igen


 Så fick jag senaste spöförvärvet i min hand. Återigen ett spö från Maxcatch, dom kallar tydligen denna spöserien för V-Switch. Denna gången blev det åter en 11fotare för det facila priset av 900kr hem till dörren. Nu med siffran # 5 på spöt. Såg lika fin ut som min 7:a. Började att testa det som jag hade föresatt mig. En Kina skagit på 250gr/16,2g och 5,2 m +3 m rio spets= 8,2m satt som hand i handsken. Kastade underbart fint för mig och tvåhandsfattning på spöt.

Lite jobbigare men ändå görbra blev det när Berth-Arne provade och då mest med enhandsfattning.  Väldig stor skillnad om man kastar med en eller två händer. OPST 275gr/17,8g men bara 4,1m+3m spets blev betydligt lättare trots en något tyngre klump.

Som jag har sagt så många gånger förut stirra er inte blinda på linvikten. Provade även min Maxcatch V- Switch #7 med en Rio Scandi ShortVersi T # 7 den lina är runt 10m och kastade jättefint men kändes onödigt lång för att vara behaglig.

Betydligt trevligare med OPST 350gr/4,6m +3,65m spets= 8,25. Alltså samma vikt som Rio linan men 1,85m kortare. Kontentan av detta är ju att på mina 11 fotare passar linor runt 8-9m. Då kan jag kasta oavsett om jag står ankeldjupt eller utvadad till halsen.

Det gäller att hålla koll på längden på klumpen och och matcha spetsen mot den. Och naturligtvis ta med spölängden.

Ex på en 20 fot/6,10m fots klump kör jag med 3m spets. En kortare klump ex OPST300/4,6m+3,65m spets= 8,25m allt på 10/ 11 fotarna. 

PS Hittade detta klippet på mitt senaste spö.

https://www.youtube.com/watch?v=K97BIuVT9B0&t=28s.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar