fredag 9 juli 2021

Så var det provat lite +lite film


Så var senaste nyförvärvet provat med lite olika linor. Spöt kändes mycket trevligt för mig. Men en fundering får man ju hur tillverkarna sätter sina siffror på spöna. jag hade kanske lite större förväntningar på en 7:a tyckte den var ganska lik Opal 6. kanske lite djupare aktion. Men skall jag ha spö för laxfiske från samma ställe får det nog bli en # 9.  

Provade olika linor och dom som jag tyckte bäst om var OPST 300= 19,4g 4,6m+3,6m spets = 8,2m lyfte och kastade jättefint. Lite mer harmoniskt i luften var 300gr/6,2m Skagitlina från Kina, med en 3 m spets= 9,2m. Alltså samma linvikt men olika långa kastar lite annorlunda. Att göra ett överhandskast med dessa korta Skagitlinor går fantastiskt fint.

Bra att veta när det blir olika fiskesituationer. Provade även 2 st Rio Scandi short versi T en # 6 och en # 6/7. Jodå dom funkade också men på grund av att dom är lite längre så var det svårare att lyfta linan från vattnet.

Sist provade jag en lina som jag förstod inte skulle funka så bra. OPST Groove 325gr/4,6m+3mspets var för mycket för spöt. Där skulle säkert min Groove 250g/4,1m+3mspets passa mycket bättre

Hur som helst är det inte lätt att köpa spö när som det verkar alla tillverkare har olika syn på vilka siffror som skall stå på spöt ex en 7:a kan ju tydligen vara var som helst. Provade idag ett Orvis Hellios 11`# 6 som kändes betydligt annorlunda med mer Power än mina två spö.

Hur man än handlar verkar det vara omöjligt att kunna prova ett spö. Oavsett om prislappen är 1000 eller 10000kr. Dom bjudande som tydligen finns är att kasta på gräsmatta. Jag fiskar aldrig på någon gräsmatta!!!! Då mina kast är 99% Speykast behöver jag prova spöt i vatten

                              En liten filmsnutt blev det även denna goa sommardag











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar