söndag 8 januari 2023

Minne från 60 talet i Ätran.


 Tänker tillbaka på flydda tider. Ätran 1966, laxfiske var ju det hetaste fisket då. 11 fots Sharpe Cane spö. DT lina och överhandskast var det som gällde. Alltså vada sig fritt för bakkast. Speykast hade jag aldrig hört talas om vid denna tiden.
Fiskade ovan Tullbron tog mig ner i vattnet från stenmuren ni ser i bilden. Fritt för att överandskasta, vinden blåste ganska frisk uppström. Vad händer? Linan ändrar riktning och en enkelkrokad Chillimp 4/0 smackar in i kinden strax under ögat. Tur man är närsynt alltså var det glasögon på.
Vad göra? Vada in mot stenmuren och klättra upp på gatan. Där står två äldre gentlemän som ser att flugan sitter fint förankrad i kinden med hullingen djupt begraven.
Alltnog, tafsen klipptes av och jag erbjöds skjuts till lasarettet som ligger i närheten. En av herrarna stannar kvar och vaktar spöt. Väl inne på sjukan kommer en sköterska och skall ta bort flugan. Säger att hon måste klippa ren flugan först, då protesterade jag eftersom jag tidigare på dagen fått en fin havsöring på just den flugan.
Det jag särskilt minns från just det rummet där hon tog bort flugan var att på väggen hängde en tavla med många olika fiskbeten som dom tydligen plockat ut från sportfiskare

Alltnog väl tillbaka till herren som vaktade spöt var det bara att knyta på samma fluga igen och kliva ner i vattnet från stenmuren. Nej det blev ingen lax denna gången.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar