fredag 27 januari 2023

Överhäng


 Kollade på FB och hittade en riktigt bra beskrivning av Tellis om vad överhänget vid kastning betyder.


Vad är överhäng varför ska vi ha det när vi castar? Kort sagt, mängden skjutlinje du har mellan spetsen och huvud/änden av taper, det är överhängningen! Med några spön och linor är det inte lika viktigt men med några upplägg är det avgörande! Särskilt att hitta "sweet spot" på hur mycket du borde ha! Syftet med den är att hjälpa till att moderera/dämpa stavarna rekyl/sparka tillbaka. När gipset är klart och staven rätar kommer det alltid att sparka neråt och sedan studsa upp igen. Det skapar en våg in i din fluglinje och om du inte har något överhäng är det mycket svårare att hålla slingan fint formad. När den här vågen träffar skottlinjen och fortsätter att röra sig in i din fluglinje kommer den låga massan av skottlinjen knappt att påverka huvudlinjen som har mycket högre massa och diameter. Men utan överhäng går vågen rakt in i slingan. Självklart kan man skapa fina slingor utan överhäng, men det blir mycket mer kritiskt med timing! Jag justerar det alltid beroende på situationer, men jag försöker leka med 0,5 meter i allmänhet för dubbelhand, lite längre för enkelhand så att min dubbla drag inte drar huvudet in i min spöspets. Vad tycker du om överhäng? #tellisflugfisk.

Ett stort tack Tellis för den bästa beskrivning jag har hört under alla mina 23 års tränande med flugspö.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar