torsdag 5 oktober 2023

Vad passar mig?


 En liten test fick jag gjort på dagens pass. Letar efter en lämplig lina för en klubbkamrat som söker lina till sin Loop Black Line 12,4 # 8. En # 8 Rio Body tyckte han var för lätt. Men jag tycker den var kanonfin,  kanske beror mycket på kastteknik. Nu provade jag två Skagitlinor Rio 7,3 m 500gr/32,4g+ 3 m intermediate  spets. Totalt 10,3m Jag tyckte den kändes lite tung. Lina nr: 2 Guideline Skagit 7,3 m 550gr/ 35,6g ingen större skillnad trots 3,2g viktskillnad.

Spöt jag provade dessa linor på är Daiwa Signatur 12´# 8. Sista linan jag provade var en Kina Skagit 6,10m 350gr/22,7g +12 fots spets totalt 9,7m den satt helt perfekt för mig och Berth-Arne som okså provade. 

     Så olika är det vad vi som kastare gillar och på vilken nivå vi befinner oss .

Tittade på en tabell från Rio vad dom rekommenderar för just Loop Black Line 12,4 # 8. Jag är inte helt fel ute när jag provade linorna ovan. Skagit lina 525gr För duktig kastare. 625 gr för inte fullt så bra kastare, eller hur man vill att spöt skall jobba.

Rio Versi Tip rekommenderar tabellen 480-510gr. Dessa tabeller ger en bra fingervisning om man är osäker i sitt linval till ett specifikt spö.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar