lördag 19 mars 2011

Ännu en trevlig dag

Från dagens övningar
Ett långt pass blev det i dag. Niklas  från Stenungsund kom ner för att få hjälp med kastningen som han hade frågat mig om på Facebook. Efter att jag visat honom dom viktigaste sakerna så fick han till kasten riktigt skapligt trots en besvärande vind.
Enligt honom själv var den hjälpen han fick mycket mer värd än dom kastfilmer han titta på. Som alltid känner jag mig lika nöjd när jag ser att det jag visar fungerar. Håkan kom ner och provade sitt Partridge spö som Ian Gordon har varit med å tagit fram. Ett mycket trevligt spö.
Själv så testade jag dom spön från Eikre-Fly som jag lånat av H2o. Började med 12,3 #7/8 och två olika PT flytande klumpar en på 31 gr en på 24 gr. Spöt var i min smak för mjukt i toppen kastade 24 gr linan skapligt men 31 gr kändes för tung. Körde samma linor på mitt eget Scott ARC 12,8 # 7 Detta spöt stämde mycket bättre för mig, klarade båda linorna lika fint.


Sedan kom turen till deras 14 fot #9/10. Började med en Hardy klump på 11,6 m & 35 gr. Jo, det funkade skapligt men återigen kändes detta lite toppigt. Då mitt sätt att bedöma olika spön så lägger jag stor vikt vid spöts förmåga att lyfta linan vid Speykast. Sålunda lastade jag på min CND 7/8 19,8 m 38,5gr men det kändes jobbigt att lyfta. Körde samma linor på mitt eget CND 14,4 #8/9/10 och det kändes betydligt lättare att kasta med.  
Testar dessa spön mera i morgon.
4 man var vi idag och i morgon så kör vi säkert ett nytt pass om vädret  står oss bi.
Som jag sagt tidigare alla som vill,kan å orkar är välkomna ner till ån.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar