onsdag 27 juli 2011

Åter en ljuvlig morgon

Inbjuder till bad
Åter en fin sommarmorgon vid sjön,bara jag och mina flugspö.Tyst och stilla å fågelsången börjar att mattas av nu när vi närmar oss hösten. Men vattnet håller fin badtemp så det är skönt att gå i vattnet å svinga flugspö.

Provade 2 korta speylinor som är ganska lika till längd och vikt, en Ballistic Spey # 8/9 16,75 m vikt 37 gr + sjunkande poolytafs 1,5.En Stealth # 8/9 15,85 vikt 38 gr + en liknande poolytafs. Körde båda linorna på två olika spön ett CND 14,4 # 8/9/10 och ett Elgeco HIP Spey 13,6 # 9/10.Den som passar mig bäst är återigen Stealthlinan på Elgecospöt. Varför är skillnaden så stor?

Linorna är ju snarlika till längd å vikt, helt klart är det taperingen som har så stor betydelse. Ballisticlinan har betydligt längre tapering än Stealthlinan.


CND spöt kräver lite tyngre linor så Elgecospöt blir alltmer ett favorit spö för mig. Enhandspöt fick sig en omgång oxå och det sitter fint. Kollar lite efter en 11 fotare Switch som inte är så tung som dom Bringsénare som jag byggt tidigare.
I morgon är det åter bad och träningskastning i Sisjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar