söndag 17 juli 2011

Hemma igen

Danne är mästaren på Stornesset v27-28
Hemma igen efter två händelserika veckor i Gaula. Väl i älven första dagen upptäcker jag att botten inte är sig lik sen året innan. Vinter i Gaula var tuff med påföljd att isgången på våren möblerade om botten enormt. Isen var över 1 meter tjock och när den väl började röra på sig var det inga problem att flytta stenar på flera ton.
Innan vi hittat nya vadningsvägar så fick alla i vårat gäng smaka på Gaulas svala vatten i vadarna. Denna ommöblering av botten innebar stora svårigheter för mig som kastar med ganska långa linor. En våldsam turbulens i vattnet innebar att flugan nästan i varje kast fastnade eller hängde upp sig.
För min egen del innebar det 8 tappade fiskar men Danne löste problemet direkt,fiskade enhands med kort lina.Själv hade jag inget sådant med mig så det var bara att bita i det sura äpplet.
En fin episod uppstod när jag fiskade å Danne stod på den höga brinken och såg flugan i det klara vattnet. Just som vi pratade om att se en lax ta flugan händer det laxen kommer från ingenstans glider med fluga å klipper den. Jag känner fiskens tyngd sedan kommer två hopp och fisken är borta.
Thomas B fick en oppdrettslax på 3,9 och det lade lite sordin på fiskeglädjen.
En som däremot blev överlycklig var Patrik,Dannes son,som först på eftermiddagen tyvärr tappade en 5-6 kilos fisk men fick fin kompensation senare på kvällen då han landade sitt livs första lax 9,7 kg grattis igen Patrik.


Trots att vår eminenta filmare Christian W inte var med i år så lyckades vi få ihop en del film som skall redigeras senare i höst


Vecka 33 åker jag och Berny till Stornesset igen.Skall då förhoppningsvis bada å filma under vattnet.v27-28 var trots att jag doppade mig en gång lite för kallt för att ligga och snorkla. Barnen på gården badar gärna i 15-16 gradigt vatten om älven är låg.
Ha det gott å lev väl.

1 kommentar:

  1. Du behöver säkert en finansiär, Berndt. Vill du att jag skall åka med v 33 och hjälpa till kroka på en "statist" till din undervattensfilm?
    /Magnus

    SvaraRadera