fredag 23 september 2011

Blåsigt men kastbart


En tidig morgon blev det i dag,var vid sjön strax efter kl 7. Sedan kom det 2 gubbar vid 9 tiden. Det var Per-Erik och hans kompis Christer som ville förbättra sin kastteknik.Hur gick det då? Jo,när vi tog bort intermediatelinan från Christers spö och satte på en flytlina så fick han till några fina kast.
Håkan Sparrman kom lite senare och provade sitt Scott ARC 15 fot med en intermediatelina som han hade. Men det var nog snarare en sjunk 2a och jättejobbig att hantera i stilla vatten. Bytte till en CND 7/8 och efter en del tips från mig så satte han en del av kasten kanonfint.
Nu,gubbar är det bara att träna vidare så sitter kasten i ryggmärgen!!!

Per -Erik provade ett B&W Parabolic 14 fot #9/10 med lite olika speylinor och den som jag tyckte passade bäst var min Stealthlina 9/10 på 60 fot men inte 100%. Sedan tacklade Per-Erik upp ett spö som Per Palm på PP Salmonflies byggt på en CTS klinga. En 5 delad 13,6 fots Spey 8/9 laddat med en 8/9 Stealthlina.


En sådan underbar kombination, håret på armarna reste sig. Jag har kastat med många spön under mina 11 år med träningskastning men aldrig upplevt något liknande. Detta spöt passade mig som hand i handsken och jag lade ut hela  linan utan större besvär.
Som vanligt är det farligt att prova vissa spö då det väcker ett habegär!! Men som alltid så tänker jag till två gånger...om det tillför mig något i det praktiska fisket. Jag kastar inte längre eller bättre med dessa spö så det skall vara för känslans skull då.

Morgondagen bjuder på nya träningspass och det lutar åter att bli Sisjön och Scoutgården då vinden blir västlig enligt prognosen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar