lördag 22 december 2012

Fiskeminnen

Ätran sedd mot hotellet och den mur jag tog mig nedför.

Eftersom jag följer den eminenta bloggaren Judas (Mats Rubinsson) så tänkte jag att göra som honom och dela med mig av lite fiskeminnen.
Börjar med mina försök med fluga efter lax i Ätran 1966. Ett 11 fots tvåhandspö från J.S Sharpe i Skottland var mitt första laxspö.
På den tiden hade,vad jag vet,inte Speykastet kommit till Sverige så det var överhandskast som gällde.
Då som nu när det gäller överhandskast så fiskade vi på ställen med fritt bakom dig.
Denna dagen vid Ätran fiskade jag från Hotellsidan ni ser på bilden,tog mig ner från kajen där å vadade ut,bara för att få fritt i bakkastet.
Ni som fiskat Ätran vet att vinden ovan Tullbron kan vara elak mot oss flugfiskare och det var den även denna dag. Väl utvadad och en 4/0 Chillimps på tafsen laddade jag på med mina kast.
Då händer det som nästan var väntat i den friska uppströmsvinden.Bak-kastet ändrar linans riktning och flugan sitter djupt förankrade i kinden.
Bara till att vada iland och på gatan står två äldre herrar som hjälper mig att klippa loss flugan och ger mig skjuts till lasarettet.
Väl på sjukan bad jag den väna sköterskan att vara lite försiktig med flugan då jag tidigare på dagen fått en fin havsöring på den.

När jag många år senare står och pratar med en ny funnen fiskevänn (Berny) om just Speykastet så berättar han om sitt fiske i Ätran i mitten av 60 talet och mindes att han såg en kille där med ett 11 fots Sharpe flugspö vilket var ganska ovanligt på den tiden, dom flesta spinnfiskade. Han mindes oxå att den killen satte en fluga i kinden


Värden är allt bra liten ibland och vi fiskar fortfarande ihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar