söndag 23 december 2012

Kolla utrustningen


På mitten av 2000 talet fiskade jag på Bogen Söndre i Gaula,ett mycket trevligt vall att fiska på. Gänget som arrenderade av bonden var alla duktiga laxfiskare. Då vallen inte hade så mycket att erbjuda på lågt vatten hade killarna fixat en vall uppe vid Singsås som fiskade bra på mindre älv.
Jag och min vän Tom skulle åka dit upp på förmiddagens pass men jag hade inte bestämt vad jag skulle ha med mig så efter mycket velande fram å tillbaka med rullar linor skjutlinor så kom vi iväg.
Väl på plats och jag fiskar mig nerströms så drar laxen på. Där vi fiskar är det ganska svårt att ta sig fram mycket sprängsten och nu drar laxen neröver så jag försöker stappla efter så gott jag kan.
Rullen jag avänder är en LOOP 2 W,så handen gäller som broms, Nu upptäcker jag till min fasa att slutet på skjutlinan sticker ut ur spolgaveln, Fan,jag har efter allt velande inte skarvat ihop den med backingen.
Bromsade så hårt jag kunde och såg dom sista varven på skjutlinan då stoppade laxen och följde med in till land vikt 5,2 kg en ganska snäll laxhona
Rev snabbt av linan och skarvade i hop linorna detta skulle ju aldrig upprepas

På eftermiddags passet upprepas samma scenario samma spö och rulle men nu satt grejerna fast och tur var det för det laxen som nu bet på var inte av den snälla sorten utan en ilsken hanfisk som i en blixtrande rusning tog 25-30 meter av backingen men som sagt nu var den skarvad till skjutlinan så även den fisken kom på land 5,6 kg.

Av erfarenhet blir man vis när det är så långt mellan fiskarna så får inte redskapen strula det har jag lärt mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar