lördag 31 augusti 2013

En mycket trevlig lördag

Från dagens övningar


Många gubbar kom det till dagen kastträff vid Rådasjön. Grejen för dagen var ju att få jämföra Meiserspön med andra CTS spön. Var det då någon skillnad? Jodå, Meiserspöna var upplevde jag lite mjukare i aktionen men kastade underbart fint.

Många olika linor testades,allt från 450 gr Skagit till 85 fots Carronlina.
Bland dom långa linorna så var det åter Stealth linan från Century som alla tyckte  var det bästa valet. Provade från 52-70 fot men som dom flesta börjar inse att dom riktigt långa linorna är till för dom riktiga kastkanonerna och inte för oss vanliga amatörer.

Nej,långlinor mellan 50-60 fot kastar underbart fint med dom spöna vi provade.
Ett av mina CTS spö fick ny ägare i dag. BGs kompis Jocke provade mitt Affinity DQ 11,6 8-9 och som jag inte kom överens med passade honom som hand i handske.

Meiserspöna då?Ja inte var det någon aha-upplevelse. CTS egna spö är väl så fina, vi fick också möjlighet att prova Per-Eriks CTS 13,6 # 8-9 och en 13,6`# 7-8 och dom kastade helt sagolikt med dom olika linor vi hängde på.
Kul för mig att se hur gubbarna börjar inse fördelarna med Skagit konceptet trots att vi inte kör med dom tunga vikter som rekommenderas för dom olika spöna.  








  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar