lördag 24 augusti 2013

Långlina


En  skön morgon blev det.Jag testade mest CTS 11,6`#8/9 Affinity DQ ett spö jag inte kommit överens med men nu börjar jag att hitta egenskaperna hos spöt.
En Skagitlina på 24g+10 spets funkar bra,men en lite tyngre lina gör nog inget. Provade en kul grej:en 8/9 Stealth lina på 52fot = 15,8 m och 38g. Det funkade underbart fint när jag ändrade min spörörelsen.

Riktigt kul att se hur jag utvecklas som kastare.Förr var det ju långa spö till långa linor och det är ju så att det blir lättare att kasta med ett långt spö bara inte egenvikten gör att det känns tungt.
Nu börjar det bli populärt med långa spö i lätta klasser,vilket känns positivt för  oss som inte går på gym för att orkar svinga ett flugspö.
Ny vända i morgon och då skall jag testa en 60 fots Stealth lina där jag ersatt runninglinen som hade krackelerat med en 40 lbs Amnesia. Men med 60 fots lina får det nog bli en 15 fotare.











2 kommentarer:

  1. Hej Berndt.
    Långlina...
    Efter att haft en paus i långlinekastandet och kört med DDC connect i 4 år testade jag åter min gamla quattro tip spey, 16,5m.
    Det var riktigt kul, framför allt att slippa skarven men även att ha ökat längden på "säkra" kast med 5 m. DDC connect kommer att vara mitt förstahandsval även fortsättningsvis, lättare att ha och göra med i trängda lägen men flytande skjutlina ÄR enklare att få upp ur vattnet. Gammal kärlek rostar som bekant inte.
    Rapport från Laerdalselva: 1 fet 70-centimetrare, blank efter 3 tim, sedan Laphroaigh och en kuban.
    /Magnus.

    SvaraRadera
  2. Grattis till fisken Magnus. DDC Connect i all ära men du måste bara prova på Skagit. Konceptet är likt DDC men en kraftigare och med en kortare belly. Ett i mina och många som jag visat fantastiskt koncept om man inte går helt på Skagitvikter.
    Häng med vid något tillfälle så skall jag visa dig.

    SvaraRadera