lördag 22 februari 2014

Tråkigt väder

Snart dags igen

Två timmar blev det vid sjön i dag i småregnet. Kastade med dom vanliga spöna. Jag kände extra på 10,6an bara för att testa handleden, provade med ett Artros skydd det tillförde inget nämnvärt. Spöt gör jobbet jättefint för min handled.
John S kom förbi en kort sväng med sitt 15´Meiser Skagit och den nya Rio Skagit Max linan på 650gr. Det kastade sådär tyckte vi båda.Provade min Rio Skagit 650gr av den "gamla" modellen och ser man på, inte alltid som det senaste är det bästa. Denna linan var betydligt bättre.

Varför är det så? Lite annorlunda tapering men den stora orsaken tror vi är längden på linorna. Gamla Rio linan är 8,2 m den nya är 7,6 m. Med ett spö på 15´är nya linan i kortaste laget, den kastade bättre med ett överhäng på 1-1,5m. Den gamla veteranen  Ingvar Olsson har en regel som tycks stämma väldigt väl. Spölängd kontra linlängd alltså 12 fots spö= 12 m lina. Då funkar det väldigt bra.

Provade min 13,6 HIP Spey med 650gr= 8,2 m + 4,5 m sjunk1/2 = 12,7m + ca 1 m överhäng. Nu är jag uppe i den längden spöt gillar. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar