söndag 8 juni 2014

Nyförvärv

Mitt senaste nyförvärv Bruce&Walker Parabolic Lite

Måste ju testa det senaste nyförvärvet i dag. Köpte ett Bruce&Walker Parabolic Lite 13´# 8/9 av fiskebroder Pär Klintberg. Ett spö jag hållit ögonen på under många år men priset har avskräckt mig.
Hur var spöt att kasta med? Som jag sagt tidigare så kunde dom bygga spön förr i tiden också. Pär köpte spöt runt 2009 så det är inte särskilt gammalt.
Rios rekommendationstabell för spöt säger en Skagitlina 500-550 gr. Jag provade min 475gr+ Hooverspets på 10g. och detta kastade helt underbart. 33 m i stilla vatten är jag mer än nöjd med.Kanske kommer någon meter längre med 550gr lina men det räcker för mig.
Jämfört med mina CTS 13´är detta spöt betydligt tyngre men det orkar säkert allt från flyt till sjunk/5. B&W Parabolic Lite väger 265 g jämfört med CTS Affinity DQ som ligger på 193g. Kanske ingen korrekt jämförelse då det inte är samma klass  #8/9 CTS #7/8.
Ett mycket trevligt spö att både kasta Skagit och långlina med. En Stealth på 52 fot #8/9 blev även provad men en 9/10 hade nog passat bättre.

Ett bad och kastpass blir det nog i morgon om vädret tillåter.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar