fredag 13 juni 2014

Tråkig vind


En stygg vind fick jag på min högersida idag vid sjön. Provade mycket enhands.Mest med 10,6´# 8 CTS Affinity Switch och två olika Skagit linor. En SA Extrem på 18,1g och 18 fot+ en ny 10 fots Rio flytspets 6,2g.
Detta kastade kanonfint och provade samma lina på 10´#8/9 Bringsén.Jodå,funkade också bra men CTS passade mig bättre.
Bytte lina till en Rio Skagit Max Short 17,9g och 20fot med samma spets. Bägge linorna kastar fint men jag föredrar SA linan.

För att få dessa relativt korta linor att kasta fint så vill jag ha ett skapligt överhäng ca 1-1,5m för då sitter kasten kanonfint.
Lite tvåhands blev det också både med Parabolic 13´+500gr Skagit och CTS 12,6´#7/8
Där testade jag lite lättare skagit,en 400gr och en 450.Bägge kastade bra med fördel åt den tyngre linan. Sedan är det ju en sak när man kommer till strömmande vatten som suger tag i linan på ett annat sätt.
 Tycker det är kul att jag hittat ett fint koncept för enhands Skagit. Nu får det lilla öringspöt hänga med på kastövningarna för jag tänker testa lite med Snap-T å Perry-Poke och den klumpen jag använder på det spöt.

Fick en fundering vad den lättaste Skagitlinan kan väga, kanske till min 9,3´# 5-7.
Hittad nog lösningen som jag måste prova i morgon om vädret är skapligt. Min lättaste skagitlina plus 10 fots spets. Rio tillverkar ju enhands spetsar  från 3,6g. då hamnar denna linan på 17,1g+ 3,6= 21,5 g vilket jag tror kan bli kanonfint.
Allts dags att beställa några lättare spetsar.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar