torsdag 5 juni 2014

En heldag


Ett morgonpass blev det mest för att prova en egenkomponerad spets till min lätta Skagitlina. En avkapad Hooverlina som spets 3,8 m/ 8g blev alldeles fantastiskt fint tillsammans med SA 280gr/18fot. Satt fint på mina enhandspö. Några släng med CND 14,4 och 650gr Skagit hann jag också med.
En tur in till MM blev det för lite tjöt med bl.a BG och Klintberg. Den senare sålde ett spö till mig. Ett B&W Parabolic 13´#8/9 och ett löfte om lite Skagitträning och jag hjälper gärna till för den som önskar.

En tur ner till Berny som ville ha lite hjälp med linutprovning och tips i Skagitkastningen. Tre spön blev det provat. Ett gammalt Orvis 10´ #9 som jag byggt om med längre handtag. Kastade fint med min SA lina men spöt hade mått bättre med en tyngre lina.
Ett Shimano Twin Power 9,6 # 6 var däremot som en dröm att kasta med denna linan. Ett riktigt gammalt spö som jag saknar på grund av en djävla ko vid Ån som trampade sönder mitt för 5 år sedan...
Ett Sage 12,6´#6 med samma lina satt kanonfint för mig när jag kastade enhands. Men för kastning med bägge händerna vill jag ha en lite tyngre lina runt 350-375gr.

Ja,det blev en trevlig heldag med kastning å` fisketjôt.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar