tisdag 15 juli 2014

Bättre för var dag



Ännu en skön förmiddag vid Rådasjön fick John och jag. Han gör framsteg i sin kastning när jag pekar på små, men ack så viktiga detaljer i kastningen. En av dom viktigaste bitarna är överhänget från spötoppen. Som jag nämnt tidigare spölängd/ linlängd har en jättestor betydelse för att få ett bra kast.
Vi provade ett Maiser Higlander S 16´# 8 med RIO Scandi VersiT på 650gr. Eftersom linan bara är 12,10 gäller det för att spöt skall leverera fina kast att ha ett överhäng runt 2 m vilket är nästan max vad man klarar av.
Samma lina på ett 14´Maiser i samma serie som kändes faktiskt betydlig bättre.
Själv testade jag mitt CND 14,4´# 8/9/10 Med RIO Scandi VersiT på 510gr.      Det funkade skaplig men en tyngre lina hade inte gjort något.
Samma lina på CTS 12,6´#7/8 är helt underbar att kasta med.Provade en flytande DDC spets vilket var kanonfint att kasta med.
10,6`# 8 med ScandiVersiT på 305gr har blivit en klar favorit.

Har en beställning på lina och spetsar hos ELGE och i dag ringde Martin och talar om hur beställningen ligger i tid. Så vill jag att butiken jag handlar hos agerar!!!!

PS
 Idag fick jag en lina från en sportfiskebutik i Halmstad. Ordern lade jag 17/6 och blev lovad linan på några dagar. När jag inte fått linan 3/7 skickade jag ett mail med att jag avbokade linan till nämnda firma efter som det inte går att få kontakt på telefon. Mailen har öppnats och ändå skickar dom varorna. Undrar vem som står för returfrakten?  
DS
 En liten filmsnutt blev det återigen när John kastar.

https://www.youtube.com/watch?v=Ttb3Lpft10g&feature=youtu.be












1 kommentar:

  1. Jag såg att ni provade en RB Meiser 16 fot klass 8. Har ni prövat nån annan lina än Rios versi tip 650 grain? Själv så har jag prövat på ett likadant spö, Rio AFS 10/11 I, och RIO nya scandi klump 9/10 och en av meiser designad lina för spöet.
    Den som har funkat bäst för mig är Rio 10/11 dom andra linorna käns lite lätta.
    Med 10/11 rasslar det bara till och 20 meter skjut är ute som ingenting.
    Skriv lite på bloggen i fall ni hittar ngn lina till detta spö som passar som hand i handske

    Mvh
    Tomas S

    SvaraRadera