söndag 20 juli 2014

En ny flugfiskare.


Ett par trevliga timmars kastträning vid sjön blev det med den tjejen som kontaktade mig i går. Hon är nybörjare på detta med flugspö men hade spinnfiskat  mycket. Matilda som tjejen heter ville framförallt träna på sina överhandskast och från att ha börjat med flugkastning för en månad sedan funkade det skapligt.
En väldigt vetgirig nybörjare som säker blir en bra kastare var det lider. Hon är väldigt inne på att fiska gädda på fluga och visade mig några stora flugor.
Genast fick jag reflektionen att dessa 10-15cm är nog som gjorda för Speykastning, kasta dessa" småfåglar" till flugor med överhandskast skulle jag inte vilja.
En Skagit lina med lämplig spets hade nog blivit mitt vapen när det gäller gäddfiske.
Efter några timmars kastning och badfolket började anlända så packade vi i hop grejorna.
En liten rolig grej, vi såg två ganska stora fiskar inne på knädjupt vatten som gick och plockade något från botten. En gissning om var det kunde vara tog fart men jag vet fortfarande inte med säkerhet. Vet du det Matilda så skriv det  på bloggen.













5 kommentarer:

  1. Hej och tack för en trevlig och informativ förmiddag. Enligt Gula Kortet-foldern skall det finnas ett rikt braxenbestånd i Rådasjön och i alla fall finnas braxen i Stensjön så min gissning får bli braxen. Det stämmer både med den inskurna stjärtfenan och strutliknande munnen. De såg ju inte så typiskt höga ut dock men med tanke på den mörka färgen och det övriga utseendet känns braxen inte helt fel.


    Mvh
    Matilda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att det finns Sutare i Stensjön och det var ju det du talade om

      Radera
    2. Jo men de har mycket mer rundad stjärtfena, inte lika spetsig, samt röda ögon. Svårt att se förstås men tyckte att de var mer gula, i alla fall inte röda.

      Kom förresten precis hem från ett första "kustfiskepass" och oj vad det hjälper att kastträna. Tjottade iväg flugorna som en gud, enligt mig själv, jämfört med hur det har sett ut tidigare... ;) Kan ju kanske hjälpa att det var betydligt mindre flugor än mina småfåglar men börjar nog få lite kläm på det. Hade till och med lite småfisk som ville ha mina torrflugor men de mesade sig bara och tog inte ordentligt. En abborre verkade sugen på en woolly bugger men ångrade sig... :)

      Imorgon blir det småfågelflugor igen då planen är att lura upp en snipa på popper, någon gång skall det väl gå tycker man.

      Radera
  2. Jag vill lägga in en kommentar angående c/r.skall man dra upp laxen i gruset tre gånger sedan hålla upp den för fotografering sedan släppa ut en döende lax? Detta skedde i gaula v29 på ett välkänt vall.
    Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är nog det sämsta att göra när det gäller c/r. Nej fisken skall vara kvar i vattnet, inga skrytbilder. Vill du ha en bild så ta den när fisken ligger i vattnet. Låt bli att överhuvudtaget lyfta i fisken.

      Radera