tisdag 5 augusti 2014

Lång spö


En trevlig förmiddag blev det i Rådasjön med Per-Erik som ville träna på Snakeroll kastet. Snakeroll har jag förenklat betydligt då många har svår att koordinera vilket håll spöt skall rotera.
Fiskebroder Berny,som jag lärde kastet för många år sedan,gav det enklare utförandet ett namn härom dagen.Han kallade det Z-kastet. Ett mycket passande namn då man i stället för att rita en elips med spöt ritar man ett Z. Alltså lyft spöt och slå bara vänster/höger om ni står på rättsidan av älven. Detta kast laddar spöt fantastiskt fint och är betydligt lättare att lära in än Snakeroll.

John kom till sjön med sitt senaste nyförvärv ett Vision Cult 17,8´#10/12.Det längsta spö jag kastat med. En Rio Skagit max på 750 gr = 48,6g började vi att kasta med. Ja,det kastade långt men i mina armar känns det tungt. Vi laddade sedan på en 90fots Mackenzie lina och då blev det verkligen jobbigt. Nej,min 70 fots Stealth sitter nog perfekt och den skall testas vid nästa tillfälle.

Säger som Stefan B,som tog en paus i jobbet för att kasta en stund: 13 fots Bruce&Walker Parabolic känns otroligt lätt jämfört med 17,8´. Eller som han frågade när han provade min 13´# 7/8 CTS Affinity DQ,om det var ett enhandspö.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar