söndag 16 augusti 2015

Åter från Gaula

Berny kör lax

Efter en vecka i Gaula är jag hemma igen. Det kom upp 9 laxar i varierande vikt från ca 1-7 kg. 6 gubbar var vi som fiskade men tre stod för samtliga fiskar. Själv gick jag lottlös för tredje året på denna vall. Kanske är jag bättre kastare än fiskare... haha.
Gubbarna som var med var Berny och bröderna Pågen å Håkan S tillsammans med Lars H.
Magnus Larsson var den som lyckades bäst av dom som fick fisk för han fyllde sin säsongskvot under denna veckan. Brodern Bengt fick några mindre laxar men tappade vad som kunde varit veckan största fisk. Berny landade tre laxar medan vi övriga gick tomma.
Vatten föringen i Eggafossen var fina 12,7 kubik när vi började och 5,5 när vi avslutade fisket. Sträckan som vi fiskar är ju fiskbar på alla flöden så det fångades fisk på alla flöden.
En sväng ner till Stören blev det. Gauldalen verkade nästan tom på fiskare.Ett tråkigt scenario... Men fullt förståligt med tanke på det numera svaga fisket. En liten undran: var  är laxhonorna för det som gubbarna fick var bara hanar.
9 fiskar på 6 duktiga fiskare på en vecka anser jag inte som ett bra fiske. Men naturligtvis bättre än på många andra ställen.
Jag själv har varit i kontakt med fler laxar i lilla Rolfsån än jag varit i Gaula dom senaste tre åren under v 33.
Nu känns det som Norge fisket är ett avslutat kapitel efter 15 år i Gaula. Mycket på grund av min artros som alltmer blir märkbar tycker jag.

Nu är det bara att hoppas på mycket regn innan laxsäsongen är slut så det kan bli några pass till i Ån.

Ps  fiskade bara med min lilla CTS DQ 12`# 5-6 under veckan i Gaula. Fantastiskt att kunna enhandskasta med en 12 fotare. Berny provade spöt och kan inte glömma detta underbara spö. Det bästa han någonsin kastat med.
Så det får nog bli ett kortare i samma serie att bygga till mig själv under hösten.


  


 








 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar