fredag 28 augusti 2015

Nya erfarenheter



Dagen pass vid sjön blev blåsigare än vad jag tänkt mig men det funkade fint ändå.Provade en gammal Hardy klump på 33 g och 11,2m med CTS DQ 13`# 7/8. Just detta spöt har jag varit lite försiktig med linvikterna men fabriken har rätt. Viktfönstret ligger mellan 500-750 gr = 32,4-48,6g. Helt otroligt vilket område spöt orkar med.
Hardylinan har jag gillat förut men det var innan Rio Scandi VersiTip fanns.
Bytte linan mot en Versi T # 9 = 585 gr = 38 g  och då kändes det kanonfint att kasta med.
Nu har jag testat detta spö med allt från 27 g till 38 och det kastar lika bra.
Som jag sagt tidigare är det bara en smaksak vad man själv tycker om att kasta med. Våra spön klarar mer än vi tror...
Fick ett infall att kasta långlina i dag men den tiden är förbi för mig. Min CND 14,4 Steelhead #8-9-10 och en Stealthlina på 17 m blev alldeles för mycket för mig. Fick knappast till några vettiga kast överhuvudtaget. Så långlinor är ett avslutat kapitel i mitt kastande.
Nej,spö i olika skepnader mellan 10-13 fot är helt underbart att kasta med. Ex CTS Affinity DQ 12 `# 5-6 och en Scandi Short VersiT # 6/7 body 21,1 g + spets 4,2 g ger ju den berömda ståpälsen.
På enhandssidan fick CTS Skagit 11,3`#5-6 känna på en Scandi Short #6 24 g. Kastar fint men är lite för tungt för mig att kasta enhands. För en starkare hand vill nog spöt ha en lite tyngre lina.
Då är det betydligt lättare för mig att svinga enhands med mitt 11,3´# 5-6-7 Meiser Classic och en # 5 Rio Scandi Short. En underbar upplevelse att kasta enhands med en 11,3 fotare.
Jag hoppas mycket på min senaste spöinvestering,ett CTS Affinity DQ 10,6 `# 5-6 som just har beställts hos CTS och förhoppningsvis levereras i slutet av sept.

Nytt pass vid sjön i morgon om vädret är med mig.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar