måndag 31 augusti 2015

Kastutvekling.



Helt vindstilla var det idag på morgonen innan regnet kom. Nyfiken på mitt gamla Hardy Favorit 12,5 `# 9 med en Skagitlina på 500gr= 32,7g+4,8g =37,5 g. Jodå,ännu funkar dom gamla spöna och detta levererade linan fint. Men mitt betydligt modernare och framförallt lättare CTS 12,6`# 7/8 Skagit kastade samma lina betydlig lättare och bekvämare.
Nej,dom äldre spöna har gjort sitt i mitt kastande/fiskande.
Den lilla 12`# 5-6 fick vara med i dag och vilken fröjd att svinga detta spö med Rio Scandi Short Versi T #6/7 = ca 25 g beroende på vilken spets.

John kom med sin 14`Meiser Highlander S och en Versi T på 455gr= 29,5g +spets 95gr = 6,1 g = 35,6 g. En fin kombination som kastade underbart.

Var tvungen till att filma lite när John kastade.Han har troget varit med på mina kasttillfälle och nu syns det tydligt hur han har utvecklat sin kastning. Men ännu återstår det att sätta det i ryggmärgen och börja med dom olika väldigt användbara specialkasten.

https://www.youtube.com/watch?v=ZLPaawr58nk



För ett tag sedan fixade jag till en hopfällbar vadarstav i stället för min gamla som har tjänat mig under snart 15 år. Eftersom jag är 192 cm lång så vill jag ha en stav som når mig till axeln för att kunna vada säkert. Hittade ett hoppfällbart skaft till en städmopp men det var i kortaste laget.Idag hos min ICA butik fann jag ett likadant skaft men 2 m långt. Köpte det direkt för det facila priset av 49,50
Bara hem och modifierade det lite. Bly i botten och en gummisko för kryckkäpp längst ner och en slangklämma som extra säkerhet då man bara vrider underdelen i utfällt läge. Den kortare versionen var med upp på veckan i Gaula och funkade alldeles utmärkt.
Ett billigt sätt att få till en bra vadarstav för oss som börjar gå lite ostadigt på hala stenar i älven.





Bara en kort gummicord att sätta i bältet gör att staven är lätt att greppa när jag vadar.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar