fredag 4 september 2015

Trevligt vid sjön



I dag kom en kille vid namn Magnus till sjön och ville ha lite utlåtande om sina spö/linor. 2 st Guideline spö med vidhängande linor ville han ha ett omdöme om. Först ett sk Switch 11,6´7/8 med en SA Atlantic Silver på ca 10m/ 20g med vad jag kallar det en vidhängande bromslina .Alltså en coated skjutlina.
Så lätta klumpar har svårt att dra med sig tunga skjutlinor. Nej här är det betydligt bättre med en homogen nylonlina typ Amnesia eller något annat man gillar.
Spö nr 2 ett 13,7`# 8/9 LeCie med en lina som Magnus inte kunde kasta med överhuvudtaget.


Denna linan skulle ju passa helt perfekt när man tittar på längd/vikt så den hängdes på med en vidhängande Riospets # 8 å 15 fot. jag började att kasta och förstod snabbt att det var något som inte stämde. Den kändes tung att lyfta och då såg jag att det var en Flyt/ interm. Som vi satte på en flytspets. Konstigt att det inte stod på asken eller spolen var det var för lina.
Men på dom spetsar som var med i kittet fanns ingen flytspets vilket var naturligt. Då förstod jag att det var svårt för en relativt ny tvåhandskastare att få till kasten.
Bytte sedan till en annan Rioklump på 11,5m och 32g.Nu blev spöt trevligt att kasta med. Men inte så som mina CTS Affinity DQ.

Å som vanligt är det alltid lika roligt att få hjälpa till med det jag har lärt mig genom åren när det gäller kastning och linor.
Fick ge Magnus lite tipps om kastningen och som så många andra hade han alldeles för bråttom i sin kastning.
När han väl tog det lugnt gick det så mycket bättre.

Det blir nog en sväng till Ån på söndag

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar