tisdag 15 september 2015

Att så lite gör så mycket




Några regnskurar blev det vid sjön men efter ett tag blev det skapligt väder för kastning. I dag blev det mest dom korta spöna 10-12`som någon smart säljare har döpt till Switch. Denna typ av spön har funnits i gott å väl 50 år. Har en bild på Olof Johansson från 1962 med ett Hörgårdspö som ser ut som dagens sk Switchspö.

För mig en gåta att man kan lura oss konsumenter med något som har funnits så länge. Nu finns det till och med Switchlinor... jag kan bara ta mig för pannan.
Själv kastar jag med mina Rio Scandi Short Versi T på mina korta spön. Konstigt att en viktskillnad på 3-4g kan kännas så mycket beroende på om jag kastar en eller tvåhands.
Längdmässigt är det marginellt beroende på vilken linvikt som används.

Ett nytt pass blir det säkert vid Rådasjön i morgon,




1 kommentar:

  1. Håller med dej. Sk switchspön dvs spön runt 11 fot har ju en lång tradition som bla Lax och Havsöringspön inte minst här på Västkusten. Själv fick man lära sig det redan i början av karriären och har varit frälst på denna typen av spön i snart 30 år.

    SvaraRadera