torsdag 17 september 2015

Kasta under vinden



Så kasttokig som jag är så blev det en sväng till sjön fastän vindrapporten sa 13-15m/s...visserligen från syd och då brukar det gå skapligt att kasta. Där jag står får jag in en byig vind från vänster så dom mesta kasten blir ju på högersidan.
Mest enhands 10-12 ` i dag för jag tycker det går lättare att kasta under vinden! Vadå under vinden?Jo,det har jag lärt mig av en gammal tävlingsseglare och som är med allt som oftast på träningspassen. Tack Janne L för upplysningen att det blåser minst närmast vattenytan och det innebär ju att kasta så lågt som möjligt och det fungerar bäst för mig med enhands.
Så mycket av dagens övningar bestod att med olika spö/ linor träna att kasta så lågt det gick. Fick hyfsat sträck på tafsen i den besvärliga vinden. Lite högre kast och linan landade som välkokt spagetti... :)
Ett nyttigt pass i den byiga vinden. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar