fredag 11 september 2015

Förvånad


Finväder vid sjön i dag men vind in från vänster gjorde inte så mycket. Kastningen sitter numera i ryggmärgen i alla fall när det gäller flugspö,haha. Nyfiken på min 12,6`# 7/8 CTS Affinity Skagit. Började med en 475gr= 30,8g Skagitlina. Kastade sådär 500gr= 32,5 g blev lite bättre nu med en intermediate spets. Konstigt nog kändes det lite tungt.
Provade sedan en Rio Scandi Short Versi T # 9 540 g =35,1 Varför har jag inte testat denna linan förut på det spöt? Helt klart en kanon kombo! Versi T är betydligt bättre att kasta med än en ren Skagitlina. Då jag inte fiskar med flugor stora som disktrasor och inte i några kalla älvar så räcker Scandi Versi T helt perfekt för mig.
Men utanpå allt går mitt CTS Affinity DQ`13`# 7/8. Helt underbart att kasta med och jag tycker spöt passar mig helt perfekt. Jag kör med en Scandi Short Versi T #8 men spöt kastar lika fint en #7 eller en 7/8 oavsett vilken sjunkgrad på spetsen. Jag håller samma klass på spetsen som på linan eller en eller två klasser under vilket fungerar alldeles utmärkt.
Provade lite backhandskastning som man gör så frekvent i landet där borta i väster. Jo det funkar skapligt men jag förstår inte vitsen med det när man lika väl kan byta hand.

En ny vända blir det till sjön i morgon. Hade funderingar att besöka Ån men tydligen är vattnet på väg ner igen.
Berny var återigen nere vid Bua på Bonitojakt men när jag talade med honom så var det ganska tomt på fisk men mycket folk både på land och i båt. Av dom stora stimmen vi såg märkte han inget alls men däremot såg han några sälar. Då är säkert fisken inte i närheten eller kan det vara så att det är dags för fisken att dra sig tillbaka hemåt.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar