torsdag 15 september 2016

Micro-Skagit


Åter en dag med spegelblank sjö och minst 20 sköna grader i vattnet. Lite spöprovning med micro Skagit var det tänkt. Lasse B hade med ett Loop Cross 12`# 7 som han kör med en # 8 Scandi Versi T. Han körde en för mig ny grej med 2st 10fots spetsar. Denna kombinationen funkade skaplig men jag upplevde linan för lång =13m totalt på en 12fotare är inte optimalt.
Nu fick Lasse låna en 15fots spets så blev det underbart att kasta med. Denna lilla 12 fotaren är helt i min smak.

Så riggade Lasse upp ett s.k "no name spö" som han köpt för länge sedan från Kina.

Lasse själv var väldigt skeptisk till spöt men med rätt lina är det ett kanonspö tyckte jag. Rätt lina blev en 5:a Scandi Short versi T. Jag tyckte inte att spöt passade så bra med 275gr OPST Commando. Kanske beroende på att när Lasse packade ihop spöt visade han att det har två olika toppar. Då blir det säkert ett annat spö.
BG provade ett 8,5`# 7 Powell med 275 Commando vilket han hanterade fint på korta avstånd som linan är till för. Detta spöt kändes i min hand i tyngsta laget. Då är min CTS Affinity DQ 10´#2-3 och Elgecos Hips 9,3`#5-7 med samma lina betydligt lättare för mina händer. Denna 275gr=17,8g OPST fungerar på flera av mina spö bl.a CTS DQ 10,6`# 5-6.

Detta med Micro-Skagit är något som jag blivit väldigt förtjust i. Just när det är ont om plats att kasta med en Scandi Short eller någon annan klump runt 10m.
För helt klart är att dessa korta Skagitlinor är för spön 9-12fot. I själva lyftet är det ju stor skillnad på att få loss 7m från vattnet i stället för 10m 

P.S
Det finns bra spö som inte har något namn alls och som inte kostar en mindre förmögenhet. Men det är ju inget att glänsa med vid älvkanten.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar