fredag 30 september 2016

Vad hände med linan?


I slutet av Juli skrev jag om att värma fluglinan för att få bort twisten i linan. På vårat klubbmöte i går fick jag frågan hur det gick sedan. Tyvärr glömde jag tydligen att tala om utfallet med detta experiment.
Nej det tillförde inte något alls så det var bara att leta vidare varför linorna skruvar sig. Alla experter jag kontaktat talar om samma sak. Under Speykastning vrider man linan ett varv och många kast med samma hand så uppstår så småningom  telefonsladd effekten på framförallt i skjutlinan.
Receptet är att variera med höger/vänster hand. Inte så lätt om du hela tiden fiskar från samma sida.
Helt klart är att vissa linor har mycket minne. Syns tydligt när man spolar av en ny fluglina från fabriksspolen.
Själv har jag löst det så att jag tar av fluglinan och låter strömmen ta hand om skjutlinan.
När jag kastar i stilla vatten försöker jag numera växla mellan höger/vänster hand. Även där tar jag bort fluglinan i bland och drar skjutlinan mellan fingrarna för att snurra upp den. 
Sen har nog skjutlinans egenskap en viss betydelse skulle jag tro. En flytande lina har inte så mycket motstånd att stå emot vridningen som fluglinan genererar. Så där är nog en Intem/sjunk skjutlina att föredra.
Detta fenomen med en skruvad fluglina kan ju inte uppstå om man överhandskastar när lina går rakt i luften.

Vinden börjar dala efter en stormig natt så jag hoppas att det är kastbart i morgon. Enligt prognoserna skall det bli skapligt väder.
  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar