måndag 22 maj 2017

Det optimala spöt?


En sväng till sjön blev det idag eftersom allt känns bättre efter sjukhusvistelsen. Hade kikat lite på viktfönstret på två av mina CTS spön. 13 fots DQ kontra 12,6 Skagit båda # 7/8. DQ ans viktfönster= 32,4-48,6g Skagit spöt = 29,1-45,4g.
Laddade med 500gr=32,4+5,5 spets. Oj,vad det kastade fint. Samma lina på 12,6 Skagit funkade bra men inte alls som DQ:an.
Körde sedan DQ:an med Rio Scandi Short 7/8 = 29,3g kastade kanonfint. det gjorde även en #8 Short 31,5g. Spöt kastar även en 7:a fint men som alltid är det vad den som håller i spöt gillar bäst.
 Efter att ha provat 114 olika spön känns det som jag funnit mitt optimala flugspö för mitt sätt att kasta en lina. Spöna är som ni vet från CTS på Nya Zeeland och det är serien som heter DQ
Själv har jag 5st av DQ i olika längd/klass och alla är lika underbara.

En liten parentes är att fyra gubbar som provat min 13`DQ har köpt samma spö.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar