tisdag 20 juni 2017

Samma linor men olika siffror på spöna.


En sväng till sjön blev det mest för att prova ett spö jag lånat av fiskebroder John. Spöt är riktigt trevligt med fin djup aktion men för tungt för mig att enhandskast med. Tvåhandskastning satt jättefint med då föredrar jag mitt CTS DQ # 5-6.



På spöt står det # 7/8 och rekommenderad linvikt 25/26 gr. Provade mina linor som jag kör på CTS Affinity DQ 12`# 5-6 med rekommenderad linvikt på 25,9-35,6gr.
Linorna passar fint på både Mackenzie DTX 11,2`# 7-8 och 12an och där är  CTS spöt det tuffare fast siffran är lägre än som står på spöt.

Återigen är dessa siffror som fabrikanterna sätter på sina spön inte värda särskilt mycket. Så ni som skall skaffa ett flugspö ställ krav på att få provkasta innan köp.


 Luftade även min 13`# 9 Kaitum med en #9 Rio Versi T ett av dom spön som skall hänga med för det stundande Norge fisket v 28-29.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar