tisdag 2 januari 2018

Måttband och våg??

Conny svingar 



Dagens pass vid Rådasjön avlöpte fint i goa vänners lag. Janne L var på plats när jag kom, Svingande ett 16 fots  Clan spö med en passande Versi T #11.
Som alltid kastar det fint men är tungt.

Däremot detta Clanspö är underbart fint att kasta med en matchande  Versi T.



Själv var ju mitt syfte med dagen pass att testa den Nextcast WinterAuthority WA 35. Om det stämmde till min 12`# 5-6 CTS DQ. Siffran 35 tror jag står för antal fot men ack så fel jag har. Inte en siffra stämmer, enligt Nordisk Fiskeutstyr skall linan ink spets vara 10,4m. När den i verkligheten 9,66m. Vikten stämmer, men detta med längden är i mitt tycke bedrägeri.

Att det skall vara så svårt att få till en lina som håller angiven längd. När det går att få vikten så exakt. För mig har längden på lina större betydelse än vikten. Fan att man måste ha måttband och våg för att köpa en lina, som trots allt är färdig med öglor i båda ändarna.

Denna lina jag kollade är ingen engångsmiss. Detta fick jag av en Dansk fiskevänn. Jag vet flera som gjort samma upptäckt som mig. 

Hej Berndt
Godt nytår !
Så dit indlæg om Nextcast.
Du har helt ret. Jeg bestilte selv 4 Nextcast liner (2 af dem til en ven).
2 af linerne var ok. Dom andre 2 var fel på a) længde. b) vægt. Og også på de faktuelle oplysninger på boxen hvor der stod 48,0 gram istedet for det rette 40,8 !
HVOR er kontrollen på en line som er dyrere end næsten alle andre 🤔🤨


Hur var då linan att kasta med. Jo med en spets på 4 m/ 5 g blev den jättefin. Finns en liten filmsnutt på detta, där säger jag att spetsen är 3,6m men vid kontrollmätning är den 4m. Då är ju linan 10,6m istället 9,66m vilket stämmde bättre till mitt spö.
Men spetsen som följer med lina är 3,10 och då är den inga 10,4 som hemsidan hos butiken visar.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar