måndag 1 januari 2018

Nytt år å Ny lina



På det nya året skall jag när vädergudarna tillåter testa en lånad Nexcast lina.
Luttrad som jag blivit genom åren när det gäller spö/linor så var det bäst att göra en liten koll.
Lina skall provas till CTS Affinity DQ 12´# 5-6. Eftersom det står WA 35 på asken förutsätter jag att det är längden i fot. Vilket är 10,66m men på Nordisk Fiskeutstyr hemsida står det 10,4m. Ingen av dessa siffror stämmer, då lina är 6,55m+3,10  spets = 9,65m
Den är alltså kortare än min Rio Scandi Short versi T # 7 = 10,1 m. Jag är ju på jakt efter en något längre lina till 12 fotarn

Detta är tycker jag mycket vilseledande för oss konsumenter. Skall vi behöva kontrollmäta linorna innan vi köper.
Nu kanske inte alla är lika petiga som jag, men när det gäller kastning vill i alla fall jag få ut maximalt av mina spö och då skall lina jag köper stämma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar