tisdag 23 januari 2018

Siffrorna på våra flugspö?




Jag blir lite konfunderad på siffrorna som står på våra spön. Längden går ju inte att missa på men siffran som skall ange linvikt måste fabrikanterna ha tagit ur tomma luften. Eller är det baserat på en parameter som jag har missat.
Den som har svaret kan gärna skriva ett svar på min blogg. För att stilla min nyfikenhet.
Själv gjorde jag en ganska enkel test för att jämföra några av mina spön



Spöt närmast kameran är Daiwa Salmon Signatur 12´# 8. Klingan bredvid är ett CTS Affinity DQ 12´# 5-6. För mig är Daiwa spöt det mjukaste.


Samma här spöt längst bort ett CTS Skagit 12,6´# 7-8.Betydligt tuffare än Daiwan.



Sista jämförelsen är är en 13´ #7-8 CTS DQ och bilden talar sitt tydliga språk.
Jag är ganska luttrad vad det gäller att hitta linor till olika spön hittar säker en som gör Daiwan rättvisa. Men siffran stämmer säkert inte med vad som står på spöt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar