onsdag 30 september 2020

Behövs alla dessa linor?



 En tankeställare fick jag återigen under dagens lilla övning med flugspöna Vad skall jag ha alla mina linor till som är inköpta under åren som gått. När det räcker med bara Skagitlinor. Provade 4 linor på min 11`# 7-8 Guideline Kispiox bl.a. Hardy Rocket 7-8 10,7 m/ 31g den kastar lika fint som Rio Scandi Short Versi T#7-8/ 10,1m/29,3g.
Men återigen är det två olika Skagit linor som är absolut trevligaste/lättaste att kasta med.

Först ut en OPST 400gr=25,9g 5,5m+ 12 fots/6g spets. Kastade kanonfint även genom motvinden kändes kanske onödigt tung. Behagligare var en 350gr =22,7g/6,10m med en 10 fots spets. Dessa kombinationerna fixar allt som mina gamla linor gör men  betydligt enklare.

Allt från att fiska i trånga lägen till att köra med snabbsjunkande spetsar. Numera kör jag bara sk Skagit även på mitt lättaste fiske, med spön # 2-6. Obs jag kastar bara vanliga Spey/ överhandskast.
Belackarna som säger att Skagit plaskar har med största sannolikhet aldrig provat att svinga dessa linor. Jag presenterar den skiraste torrfluga med mina Skagitlinor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar