måndag 14 september 2020

Inte som det var tänkt.


 Dagen lilla test av dessa kapade Speylinor gav vid handen att det inte bara är att kapa. Även om jag gick på både längd/ vikt vid modifieringen av linorna så blev det riktigt dåligt.

Linorna var svåra att kasta med antagligen för att vikten fanns i en kapad del som var längre bak på linan. Carron klumpen var 65 fot= 19,8, kapad till 12,5m/ 34,8g gick väl skapligt att kasta med men ingen höjdare på  dom tre 13 fotarna jag använde i dag. En B&W Parapolic # 8. Ett 13 fots Kispiox 13 # 9-10 kändes lite goare mycket på grund av en djupare aktion.

Men som alltid var CTS Affinitty DQ  13´# 7-8 som hanterade linorna bäst, men inte bra på något sätt. Ballistic klumpen var ursprungligen 16 m  kapad till 12,2 m/29g en vikt/längd  flera av mina linor har ex Rio Scandi versi T Body Long # 8 28g/8 m+6g/ 3,6m spets =11,6m. Denna Rio linan kastar sagolikt på dom provade 13 fotarna. 

Lite  konstigt är det ju när åldrande leder upplever 13 fotarna tunga, När jag förr kastade 14-15 fotare utan problem. Nu är det 9-12 fotare som gäller

Helt klart är att balansen på dessa långa linor låg någonstans där jag har kapat. Kontentan blir att dom passar bättre som klädstreck än fluglinor. 

Av erfarenheter blir man vis säger ordspråket.




 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar