fredag 11 september 2020

En trevlig bekantskap.


 

I dag kom en gammal bekant till sjön, mycket för att prova sitt senaste nyförvärv.Jag har provat många spön genom åren men inte detta. Ett Sage Igniter 12,6 med betäckningen #7 på klingan. Jo vi började med en gammal 15-16 m Rio Windcuter med okänd vikt. Nej den var ingen höjdare, alldeles för lång för 12,6 fots spö.

Sedan en Ballistic Spey # 6-7  440gr= 28,5g/ 12,5m kastade fint men inget men ingen aha  grej.

Nu blev det en Hardy Rocket # 7-8 31g/ 10,7m. Såja nu fick spöt visa vad det går för. Kastade riktigt fint men när vi hängde på en Rio Scandi Body Long # 8 27,9g +6g spets=33,6g. Nu blev det precis vad spöt önskade sig,  det var kanonfint helt perfekt tyckte vi som provade.

Jag trodde nog att detta spöt skulle vara betydligt snabbare och som ni vet är inte snabba spön något för mig. Men denna 12,6 med just Rio Versi T Body Long var fantastiskt att kasta med.

Sen att prislappen är på en nivå som inte finns i min vildaste fantasi. 14000kr och det kan jag säga det kastar inte för 10000 kr bättre än ett spö för 2000-4000 kr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar