måndag 7 september 2020

Detta med känsla.

Samma spölängd men helt olika längd på handtagen
Dagen lilla pass gav som vanligt lite att fundera över. Återigen är det detta med känsla för utövaren. Har aldrig spelat golf, men kan föreställa mig att man måste ha en viss känsla för sina klubbor.

Detsamma vill jag uppnå med mina flugspön. Dagens två snarlika 11 fotare fick prova samma linor. Spöna ett Opal Switch 11`# 7 och ett Guideline Kispiox 11` # 7-8. Bägge spöna är trevliga att kasta med. Lite olika aktion har dom. Kispiox har lite djupare aktion som jag alltid tycker är trevligt. Sameos Opal har lite toppigare aktion men vid belastning går aktionen djupare.
Vad är det då som gör att Opalspöt ger mig en skönare känsla med nästan alla linor jag provade i dag... Kispioxen har mer lyftkraft för att lyfta lite sjunkande linor.
Efter vad jag konstaterade i dag är det spöts balans och handtagets utformning som skapar mycket av den känslan jag söker.

Sameos Opal Switch 11`# 7

Där jag håller spöt på fingret är samma ställe där jag håller under kastning. Då ligger spöt i fin balans.

Guideline Kispiox 11`# 7-8
För att Kispiox spöt skall ligga vågrätt måste jag hålla på klingan. Alltså håller jag där handtagets dimension stämmer för min hand. Då blir spöt framtungt och känslan går förlorad.

Att tänka på vid spököp är att det inte är prislappen som skapar känslan. Tråkigt nog så är det svårt att få prova spön och försöka hitta den sköna känslan det är att kasta med ett spö där allt är i harmoni.
Själv har jag provat spön i prisklassen 900- 14000 och dom dyrare spöna har inte gett mig det jag eftersträvar (känslan).
Många gånger kan man få fram en del av känslan genom att kanske prova en annan lina till ett spö som man gillar.

Själv hittade jag just detta med en lina som tydligen inte gillade alla spön. Men som framkallade den sköna känslan jag letade efter. Spöt ett äldre Daiwa Signatur 12`# 8 som tyckte att linan är underbar och likaså tycker jag.
Kontentan av detta är ju att inte förkasta ett spö som kanske är ett felköp. En annan lina kan göra underverk.

I dag blev det dessutom lite finslipning på min backhandskastning som är ett jättetrevligt kast att utföra. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar