söndag 30 augusti 2020

Förvillande siffror på spöt




Dagens övningar bjöd inte på några större överraskningar. Bara utveckla lite detta med backhandskastning, handlar mest om spöföring på rätt sätt.
Själv fick jag åter en fundering om detta med siffrorna på våra spön. Spöna verkar klara det mesta i linväg som vi hänger på, naturligtvis inom rimliga gränser. För mig handlar det mesta om känsla.
Dagens spö ett Guideline Kispiox 11` # 7-8 för mig ett underbart skönt spö. I dag provade jag linor från 250gr/5,2m=16,2g+ 5g spets. Spöt kastar detta lätt å fint, kanske i lättaste laget för mig för att få fram just känslan. Men helt klart en fiskbar lina. Nästa lina en 300gr/4,6m +3 m spets känns också fin att kasta med. Lite orolig i flykten mest beroende på att den är lite kortare.
Helt klart en lina för trånga utrymme, inte den riktigt sköna känslan på den linan, men helt fiskbar.
Lina nr 3 en Skagit på 350gr=22,7g/ 6,10m+3 m/6 grams spets. Nu börjar spöt leverera den sköna känslan jag eftersträvar. Kanske inte så mycket för vikten, utan mer att längden stämmer överens med spöt.
Lina nr 4, nu blir det optimalt för mig. En Hardy Rocket Head # 7-8/ 10,7m/31g totalt med spetsen. Detta gillar både jag och spöt, då kom den goa känslan jag efterstävar i mitt kastande. Nu blir det harmoni med spölängd kontra linlängd.
Kontentan av mitt lilla test är att samma spö är användbart när det gäller vikt på linan från 16,2g till 31g. 
Som jag sagt tidigare betyder längden på lina mer än vikten.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar