tisdag 4 augusti 2020

Glasfiberspö kan det va nått?



I dag blev det till att prova ett modernt glasfiberspö av märket ECHO. Spöt är ett 12,4´# 6. Började med 300 gr OPST Skagit vilket var sådär. Kastade gjorde den men linan var nog i kortaste laget 7,5m.
Betydligt trevligare var det med en Rio Scandi Short # 7. men vi som provade tyckte väl att spöt är i mjukaste laget.
Detta spöt provade jag i Gaula för några år sedan men bara efter några kast la ja ner.
Spöt hade svårt att lyfta linan med en sjunkspets ur vattnet och då känns det med en gång jobbigt.
Nej ett glasfiber spö som är kortare är nog trevligt till det lättaste fisket. Det finna naturligtvis andra fabrikat som kanske upplevs på ett annat sätt.
Annars var det nyförvärvet Kispiox 11´# 7-8 som åter blev provad med lite olika lin varianter. Bl.a 300 OPST nu med olika 10 fots spetsar b.la MOW light och två Rio spetsar flyt och Intermediate. Alla passade fint. Provade även en Kina skagit 20 fot / 350gr med 6 grams spets, den kastade jättefint för mig. Men var i längsta laget för Berth-Arne som enhandskastar och är betydligt kortare  än mig.

Många ringer och frågar mig om linor till sina spön,då finns det flera parametrar jag alltid frågar efter. Hur kastar du,överhands eller Speykast, Hur brukar du vada, för allt handlar ju om avståndet mellan vattenytan och spötoppen. Hur långt är spöt och hur lång är du själv. Jag är själv 1,92m och klarar ju betydlig längre lina när jag Speykastar en kortare person på 1,60-1,75. 
Tänker man på dessa faktorer så brukar man träffa skapligt rätt i lindjungeln. Framförallt stirra er inte blinda på ett par gram upp eller ned när det gäller Speykast.  Vid rena överhandskast är det betydligt viktigare att veta vilken vikt som är optimal för just det spöt 

Det är en fröjd att kasta dessa korta linor, vikten på linorna har inte så stor betydelse när vi kör med kast som ankras på vattnet.












   






1 kommentar:

  1. Har ett ECHO Big Water Glass 690-4 som stått i garderoben nytt å oanvänt ett par år efter ett spontaninköp, sjukt fint spö med en RIO Perception WF6, spöet är en dröm på större rinnande vatten

    SvaraRadera