söndag 2 augusti 2020

Ett spö flera linor +liten filmsnutt

Berth-Arne laddar Guideline Kispiox 11`#7-8


En trevlig men lite småfuktig förmiddag förmiddag fick vi några gubbar och jag. Ambitionen för dagen var ju att prova ut några goa linor till senaste nyförvärvet.

Precis som jag tänkte kastade spöt allt från 275gr=17,8g till 400gr 25,9g Skagit linor.
Rio Scandi Short VersiT # 7  och # 7/8 funkade också klockrent, helt klart ett spö som passar mig med sin lite djupare aktion.
Linvalet som gäller är ju i första hand avhängigt om man som jag alltid kastar med två händer, då kan jag använda lite längre lina med något grams viktskillnad. Eller som fiskebroder Berth-Arne mest tycker om att enhandskasta. 
Jag tyckte att OPST 300gr/19,4g/4,6m passade mig utmärkt medan Bettan föredrog OPST 275gr/17,8g/ 4,1m. Skillnaden på 1,6g kan vi inte känna, däremot att det skiljer 50 cm känns markant.
Hur som helst provade jag 7 olika linor i olika vikt/ längd kombinationer och alla var helt okej att kasta med. Mest beroende vad man tycker om  och hur man kastar.
Gode vännen Lars H kom upp för att hämta sitt CTS Affinity DQ 13´#7#8 som jag fixat nya ringar på en spödel efter ett spöbrott. Spöt är ju identiskt med mitt eget så det känner jag väl. En # 8 Rio Scandi Short Versi T på spöt är ju helt formidabelt att kasta med.
Underbart är även spöt som John S hade med idag ett Bob Meiser 14# 9 på det en som sig bör Rio Scandi Versi T # 9. Oj vilken hästspark spöt levererar.

Gubbarna kämpar i survädret
                         En liten filmsnutt blev det även i dag


  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar